Pitný režim musíte dodržovat i v zimě

Nejen v létě, ale i na jaře, na podzim či v zimě, zkrátka v jakémkoliv ročním období je nezbytné dodržovat pravidelný pitný režim. Lidské tělo je z 60 – 70% složeno z vody, a tak si možná říkáte, že by si tato malá vodní nádrž mohla vystačit sama, a netřeba ji tedy doplňovat. Opak je ale pravdou. Nedostatečnou hydratací si můžete přivodit zdravotní nepříjemnosti nebo negativně ovlivnit svůj sportovní výkon.
Pitný režim musíte dodržovat i v zimě!
Žízeň je nouzové znamení
V létě se nám to jeví přirozené. Díky teplému počasí dostáváme rychle žízeň, a tak tělo doplňujeme tekutinami automaticky. V ostatních měsících si ale ne každý z nás dává pozor na to, kdy naposledy vypil dostatečné množství vody. Často čekáme, až se dostaví onen pocit, kdy po nápoji přímo prahneme. Měli bychom si však uvědomit, že pocit žízně je reakcí, která přichází až v momentě, kdy už je tělo na dně svých zásob vody. Někdy se stává, že náš organismus nepracuje správně, tudíž signál o dehydrataci nám odešle mnohem později, než by měl. Například lidé ve vyšším věku nebo sportovci jsou nejvíce ohroženi možným výskytem selhání tzv. „oznamovacího mechanismu“ a měli by pít téměř podle přesného časového harmonogramu. Voda totiž v našem těle zajišťuje opravdu velké množství nezbytných funkcí.

Voda a zažívání

Kupříkladu trpíte-li zácpou, nemusí být její příčinou nízký příjem vlákniny, jak je vždy nasnadě. Správná funkce střev je totiž na dostatečném množství tekutin závislá. A některé zdroje vlákniny navíc vodu potřebují k tomu, aby mohly působit podle našeho přání – nabýt objemu v trávicím traktu a následně usnadnit vylučování. (Pozn.: Jedná se o ty rozpustné, které obsahuje třeba ovoce, oves, zelenina či některé druhy luštěnin.)

Trápí-li vás dále např. zápach z úst, viníkem může být opět dehydratace. V momentě, kdy jste žízniví, máte v ústech totiž daleko méně slin, jež obyčejně pomáhají zbavovat se bakterií a zbytků jídla okupujících ústní dutinu. A protože se bakterie živí pozůstatky potravy, čímž se zvětšují, mohou vaše rty vydávat po otevření poněkud nelibé čichové vjemy.

Pitný režim při sportu

Ještě důležitější je sledovat svůj příjem tekutin, věnujete-li se nějakému sportu. Voda, kromě toho, že reguluje vaši tělesnou teplotu, je klíčová pro zažívání a vylučování, umožňuje dýchat a především: je absolutně nezbytná pro dodání energie do svalů. Jste-li dehydratovaní, budete se rychleji cítit vyčerpaní, a vaše sportovní výkony se budou jen zhoršovat. Proto je důležité dostatečně pít nejen při a po tréninku, ale i před ním.

8 – 10 sklenic minimálně

Ale co je to dostatečné množství vody? Obecně se doporučuje 8 – 10 sklenic denně. Záleží však na počasí a vašem denním programu. Pokud je teplo či vyvíjíte velkou fyzickou aktivitu, potřebujete vypít mnohem více!

„Obyčejnou nepiju!“

Pakliže se nevěnujete sportu intenzivně, nepotřebujete ani dodávat tělu speciální sportovní (také zvané elektrolytické nebo izotonické) nápoje, postačí vám obyčejná kohoutková voda. Ne každému však čistá voda chutná. Pro správnou hydrataci byste však v těchto případech neměli sahat po ochucených minerálkách či slazených limonádách (o alkoholu či kávě ani nemluvě…), jelikož ty, stejně jako elektrolytické nápoje, obsahují vysoké množství cukrů, a mohly by vám tak přidělat starosti s váhou. Máte-li s „obyčejnou“ vodou problém, přidejte do ní plátek pomeranče, citrónu, či trochu máty a uvidíte, jakou změnu dokáží tyto ingredience s klasickou H2O udělat.

Neuspokojivé množství vody naopak poznáte snadno – např. sucho v ústech a pocit žízně. Nejste-li si však jistí, jestli vaše oznamovací mechanismy pracují správně, můžete poznat stav tekutin ve vaší tělesné schránce i podle barvy moči. Dostatečně hydratované tělo vylučuje moč téměř průhlednou.

Modrá planeta

Voda je esenciálním zdrojem, který nám umožňuje pobyt na této planetě. Její množství v našem organismu bychom tedy měli bedlivě sledovat, a ne doufat a čekat, až se o ni naše tělo přihlásí.

Susan Bowerman je zástupkyní ředitele pro Centrum zdravé výživy při kalifornské univerzitě (UCLA). Působí zároveň jako odborná konzultantka společnosti Herbalife. Je široce uznávanou dietoložkou a certifikovanou specialistkou v oblasti tzv. dietního sportu. Vlastní magisterský titul z potravinářské vědy a výživy a její rozsáhlé znalosti oborů, jako je kontrola tělesné hmotnosti, sportovní výživa, bezpečnost potravin či vzdělávání spotřebitelů v rámci komplementární medicíny, jsou neustále žádané sportovci, celebritami i restauratéry. Susan Bowerman pravidelně přispívá svými články o zdraví do deníku Los Angeles Times a je také autorkou receptů a zdravotních doporučení v knize Davida Hebera „Jakou barvu má vaše dieta?“.

O společnosti Herbalife

Herbalife Ltd. je celosvětová potravinová společnost vyrábějící výživové doplňky, výrobky na snížení hmotnosti a produkty osobní péče pro podporu zdravého životního stylu. Výrobky Herbalife se prodávají ve více než devadesáti zemích světa prostřednictvím sítě nezávislých členů.

Zdroj: http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/Pitny-rezim-musite-dodrzovat-i-v-zime-345251

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*