Jak připravovat ovoce a zeleninu

JAK PŘIPRAVOVAT
Před přípravou ovoce a zeleninu lehce opláchněte – nenamáčejte. Pokud prvním
nástrojem, po kterém se chystáte sáhnout, je škrabka, zastavte se. Povrch a slupka ovoce a zeleniny je dobrým zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny. Není nutné
loupat potraviny, jako jsou jablka, brambory, mrkev a okurka – a dokonce i potraviny, které obvykle loupeme, například lilek nebo kiwi, mají jedlé slupky. Pokud jde o
jidlo 3citrusové plody, nastrouhejte pikantní kůru do salátů a vařené zeleniny. Neokrajujte  houbovitý měkký vnitřek citrusové slupky – je plný ve vodě rozpustné vlákniny. Dávejte pozor rovněž na to, co okrajujete. Ve stonku brokolice může být více vitamínu C než v růžičkách, v lodyze chřestu může být více živin než ve špičkách a tvrdé jádro ananasu má nejvyšší koncentraci bromelinu. Například karotenoidový lykopen – díky kterému mají rajčata červenou barvu – umí tělo snáze využít, pokud pochází z vařených rajčat, než z rajčat syrových. A Vaše tělo si vezme více luteinu (karotenoidu, který propůjčuje žlutozelenou barvu potravinám, jako je špenát a kiwi), z nakrájeného špenátu než z celých špenátových listů.
JAK VAŘIT
Klíčem pro zachování živin v průběhu vaření je používat metody, které vyžadují co
nejméně vody a nejnižší teplotu. Jednou z nejlepších technik je vaření v páře, jelikož
jídlo vůbec nepřijde do kontaktu s vodou, což napomáhá zachování cenných B
vitamínů a vitamínu C rozpustného ve vodě. Rovněž při použití mikrovlnné trouby
se využívá velmi málo vody a – navzdory rozšířenému omylu – příprava v mikrovlnné
troubě nezničí více živin než jiné metody vaření.

face18

Ať už použijete jakoukoli metodu, použijte co nejméně vody. Další výhodou těchto metod je, že jsou rychlé – kratší doba vaření napomáhá zachovat živiny. Z toho důvodu je vhodnou variantou k uchování živin rovněž osmažení zeleniny na pánvi. Obsah živin může dále zvýšit spojení nutričně bohatých sezónních potravin se zeleninou, přidejte proto k brokolici česnek, k fazolkám citronovou kůru nebo petrželku k mrkvi. A osáhnete i příjemného vylepšení chuti!

 

Autor textu: Susan Bowerman, ředitelka pro výživová školení Herbalife

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*